POSOM-och krisgrupper

Posted on Posted in Nyheter

I tisdags den 17 september fanns vi med på Sveriges radio Jämtland och talade om POSOM-grupper och krisgrupper, vad det är för något och vilka funktioner dessa grupper har. POSOM är en förkortning av Psykiskt och Socialt Omhändertagande och är en grupp som kommunen är ansvarig för. POSOM-gruppernas ansvarsområde och uppgift är att finnas till hands som medmänskligt/psykosocialt stöd till människor i samband med större olyckor eller katastrofer och de kallas endast in av ansvarig räddningsledare alt. befäl inom polisen. POSOM-grupperna har funnits i Sverige sedan 1989 och varje kommun i landet skall ha en varsin POSOM-grupp som kan användas när olyckor inträffar. De brukar vanligen kunna ordna samlingsplatser för anhöriga, släkt och vänner där man kan få stöd och information. Mer information om de lokala POSOM-grupperna finns på www.posom.se

I privata företag börjar det att bli allt mer vanligt att ha interna krisgrupper som är ansvariga för att arbeta kontinuerligt med krishanteringen på ett företag eller i en organisation. Tanken med att ha en intern krisgrupp i företaget är att de skall kunna organisera och strukturera krishanteringen och det krisstöd som blir aktuellt i samband med en eller flera allvarliga händelser. Organisationerna sätts på sin spets vid allvarliga händelser, vilket gör att man behöver ha en fungerande grupp som vet klart och tydligt hur exempelvis informationsflöden skall gå, vilken person som är ansvarig för eventuell kontakt med media, hur man organiserar krisstöd (samtal/information till anhöriga m.m), om man behöver upprätta någon form av kriscentersamt kontakter med övriga externa aktörer (kan vara allt från aktieägare till andra företag som påverkas av händelsen till följd av t.ex. produktionsstopp eller liknande). Grundtanken med krishantering är att göra verkningarna av krisen så små som möjligt och att man skall kunna vidta rätt åtgärder från början utan att behöva göra allvarliga misstag som kan påverka företagets återhämtning. Studier visar att företag som har funktionella krisgrupper och krisplaner återhämtar sig snabbare och förlorar mindre pengar i jämförelse med företag som inte har någon beredskap alls.